-->

Khamis, 21 Mac 2013

Kemudahan Bermain di PAPN Papar


Takungan Pasir



Bermain Pasir; kita tidak semestinya memerlukan satu kaedah yang betul dan benar untuk bermain pasir. Kita boleh bermain dengan pelbagai cara yang tersendiri. Apabila kanak-kanak bermain pasir, mereka boleh menggali, menuang, menyedok, membawa, melukis diatasnya, membuat laluan, meneka, mengira dan pelbagai lagi cara yang boleh merangsang penerokaan dan mencipta penemuan kanak-kanak. Kanak-kanak boleh bermain secara sendirian, bersebelahan dengan rakan mereka atau bersama dengan rakan mereka. Banyak manfaat yang diperoleh dengan bermain contohnya membina perkembangan motor kasar dan halus, pendedahan kepada konsep matematik dan sains, membina perkembangan emosi, sosial dan bahasa.




Kolam Air

Seperti juga bermain pasir, tidak ada cara yang spesifik dalam menentukan corak belajar melalui bermain air. Sebagai contoh, semasa kanak-kanak menuang air, mereka telah meningkat koordinasi mata dan tangan serta kemahiran fizikal mereka. Semasa mambasuh permainan dan meniup buih bersama rakan-rakan mereka sebenarnya telah membangunkan kemahiran sosial. Pada masa yang sama, mereka menggunakan minda mereka untuk meneroka bagaimana sesetengah objek tenggelam dan sesetengah objek timbul di dalam air. Kanak-kanak boleh belajar konsep kosong-penuh, sebelum-selepas, cetek-dalam dan berat-ringan secara latihan melalui bermain. Percambahan perbendaharaan kata kanak-kanak juga boleh berlaku.
Apabila kanak-kanak meluangkan masa yang agak panjang bermain di sinki semasa membasuh tangannya, sebenarnya mereka telah bersedia untuk melakukan permainan air yang menakjubkan. Peringkat pertama bermain air ialah permainan berfungsi (functional play). Kanak-kanak meneroka air dengan deria mereka; bagaimana air memercik, mengalir, melimpah, dan berubah apabila dimasukkan sabun. Daripada ini mereka belajar apa itu air dan apa yang boleh dilakukan menggunakan air. Selepas permainan berfungsi, seterusnya ialah permainan membina (constructive play). Pada peringkat ini, kanak-kanak beralih daripada meneroka air kepada menggunakan air contohnya, menuang air pada patung seolah-olah memberinya mandi.
Peringkat seterusnya, permainan air dikembangkan kepada kaedah main peranan contohnya memadam kebakaran. Alat bantu yang terbaik boleh di cipta oleh kanak-kanak itu sendiri. Contohnya, sekiranya kumpulan kanak-kanak tertarik kepada aktiviti memancing, maka pendidik boleh menyarankan mereka untuk menghasilkan ikan sebagai bahan bantu. Pendidik boleh bertanya kepada kanak-kanak apa yang mereka perlu dan bagaimana mereka boleh mendapatkannya atau membuatnya. Ini boleh membuka peluang kanak-kanak untuk lebih kreatif dan menjana idea mereka. Membuat sampan juga merupakan salah satu cara yang boleh digunakan oleh kanak-kanak untuk meneroka konsep tenggelam dan timbul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan